Hvorfor revolutionere en
succes? Det er den indgangsvinkel, man ofte har haft
til udviklingen af nye biler hos Volkswagen gruppen.
Så hellere bygge en helt ny model, hvad man da også
gør. I Polo-størrelsen hedder den nye bil ID.2, den
er fuldt elektrisk, men den lanceres først i 2025. I
mellemtiden har man jo så Polo, som man jo kunne
have valgt at elektrificere. Det har man ikke gjort,
men dermed er Polo ikke ligegyldig på markedet.
Det kan nemlig godt være, at
der er stor fokus på elbiler for tiden. Det kan også
godt være, at flere og flere danskere køber elbiler.
Men set ovenfra udgør elbiler fortsat kun en meget
lille del af bilparken. Og man kunne fristes til at
tænke den tanke, at der måske alene sælges så mange
elbiler i Danmark lige nu, fordi de er
afgiftsfritaget. Hvis de danske elbils-købere skulle
betale ligeså stor afgift på deres nye bil, som
købere af ikke-elbiler er tvunget til, hvis de vil
have danske nummerplader på, ville der nok ikke
blive solgt mange af dem.
Rigtig mange kan ikke køre
elektrisk
Det er da også hele idéen bag
afgiftsfritagelse af elbiler. Men det er særlige
grupper i befolkningen, der har et køremønster og
praktiske muligheder for at bruge elbiler, der
favoriseres. Det er næppe dem, der bor i
etageejendomme i nærheden af byerne eller de, der
regelmæssigt gerne vil besøge familien i den anden
ende af landet. De må klare sig med konventionelle
biler, hvorpå der skal betales meget afgift, men
heldigvis er de ikke efterladt med håret i
postkassen. Det er VW Polo et godt eksempel på.
Så VW har givet Polo’en et
kraftigt facelift og den kan købes til en pris, der
inklusive afgifter vil være overkommelig at anskaffe
for mange mennesker. Den billigste version koster
220.000 kroner og den prøvekørte udgave er prissat
til 265.000 kroner. Og vælger man den, bliver man
ganske glimrende transporteret.
Iøjefaldende lys
Visuel er den tværgående
lysstribe på fronten iøjefaldende – især i mørke.
Men egentlig er det vigtigste, at man har udrustet
Polo’en med en lang række af de moderne
kørehjælpemidler, som bl.a. gør turen på tværs af
landet mere sikker og mere bekvem. Man må oven i
købet koble en anhænger på 1100 kg bagpå – det er
ikke en gigantisk campingvogn, men nok til at man
undervejs har mere plads til rådighed. Og det kan
der måske nok være brug for især på længere ture,
for Polo’en i sig selv er trods alt ikke så stor.
I tørre tal er en Polo 4,07
meter lang. Den rummer 351 liter derude bagtil og de
kan blive til 1,1 kubikmeter, når bagsæderne lægges
ned. Den overgås selvsagt af en stribe cross-overe
på markedet, men selvom den slags biler også over
årene har fået gode køreegenskaber, kører en Polo
ganske enkelt bedre, den er mere sporsikker, mindre
sidevindsfølsom og mere forudsigelig – og det er en
fordel, både i dagligdagen og på de længere stræk.
Benzinmotor
Maskineriet i en Polo
benytter benzin. Det er den velkendte 1-liters TSI
motor på op til 110 hestekræfter, der ligger i den
testede bil, og den harmonerer flot med bilens
køreegenskaber. Den har et 7-trins DSG
dobbeltkoblingsgear, der dog godt kan være lidt
brutalt i igangsætningen, og så er DSG-gearet i
øvrigt standard i alle varianter bortset fra den
allerbilligste, der desuden har den neddroslede
TSI-motor på 95 hk under motorhjelmen.
Style udstyret kan fås til
begge motorvarianter og prisforskellen er blot
10.000 kroner, men den dyre af dem bruger også lidt
mere benzin (iht. WLTP) – spørgsmålet er, om ikke
det først og fremmest er speederfoden der vejer
tungest, når benzinforbruget skal gøres op.
Luksus og kørehjælp
Style udstyret er ret
omfattende og løfter bilen til et næsten luksuøst
niveau. LED matrix forlygterne er fremragende,
adaptiv fartpilot er stor fornøjelse og de
tilhørende kørehjælpemidler er med til at gøre, at
man føler at bilen er moderne, selvom man ikke skal
standse og lade op om tre timer.
Polo’en havde også det
såkaldte IQ Travel Assist system, som hjælper til at
håndtere hastigheden i forhold til omgivelserne.
Nærmer man sig eksempelvis en rundkørsel, sætter
bilen farten ned, det samme gælder snævre kurver
osv. Det er et godt system, men det er ikke så vel
udviklet, at det altid kan forholde sig til gældende
fartgrænser. Det dur ikke, at bilen pludselig og
uden trafikal grund sætter farten op til 130 km/t på
motorvej, når man kun må køre 110. Eller for den
sags skyld gør det samme ved lav fart, hvor der er
vejarbejde. Vi erfarede begge dele men reagerede dog
prompte, så betegnelsen vanvidsbilist ikke fandt til
huse hér. Naturligvis kan systemet slås fra.
Affjedringskomforten
Det er langt henad vejen en
luksuøs oplevelse at køre Polo. På testbilen var 15”
hjulene udskiftet med 17” hjul. Det gav en noget
mere kontant berøring med underlaget og på våd vej i
regnvejr ville vi klart have foretrukket 15”
standard-dækstørrelsen med mindre lavprofil.
Affjedringskomforten blev dog hjulpet lidt af
sæderne, der var forbavsende bløde, næsten for
bløde.
Den mekaniske håndbremse
havde man ifm. ansigtsløftningen ikke erstattet med
en elektrisk – hvad der egentlig kan være meget godt
i glat føre, hvis man mestrer om nødvendigt at bruge
den til at bringe bilens bagvogn på plads.
|